[62]
[Bullinger] an
[Martin Bucer]
[Zürich,
Ende Januar/Anfang Februar 1532]3
Abschrift Johann Jakob Simlers a : Zürich ZB, Ms S 31, Nr. 3
Teildruck: Heß I 128-130; Meyer, Locarno I 201f
Teilübersetzung: Pestalozzi 92In den Friedensverhandlungen nach dem Kappelerkrieg haben Zürichs Führer das Volk getäuscht. Der
von allen begehrte Friede stellt sich jetzt als trügerisch heraus. Zürich hat keinen Entschuldigungsbrief
(Elsaß), Reformator von Straßburg, wo er
seit 1523 wirkte. Mit seinem Brief vom 23.
Mai 1521 an Zwingli (Z VII 454-456) nahm
er die Beziehung zu Zürich auf und gehörte
fortan zu Zwinglis Hauptkorrespondenten.
Seit dem Augsburger Reichstag 1530 bemühte
sich Bucer unermüdlich um eine Einigung
zwischen Luther und den oberdeutschen
Reformatoren und versuchte nach
dem Tode Zwinglis auch Bullinger, den er
1528 an der Berner Disputation kennengelernt
hatte, dafür zu gewinnen, wovon der
1532 einsetzende, rege Briefwechsel mit diesem
zeugt. Dem Resultat von Bucers Bemühungen,
der Wittenberger Konkordie von
1536, konnte sich Bullinger jedoch nicht anschließen;
die Standpunkte in der Abendmahlsfrage
lagen zu weit auseinander. Von
1538 an lockerten sich deshalb die Beziehungen
zwischen Bucer und Bullinger, ohne aber
je ganz abzureißen. — Lit.: BucerDS; BucerOL;
Z Reg.; Baum; Pollet, Bucer; Rott, Bullinger
und Straßburg; Bucer und seine Zeit,
Forschungsbeiträge und Bibliographie, hg. v.
Marijn de Kroon und Friedhelm Krüger,
Wiesbaden 1976. — Veröffentlichungen des
Instituts für Europäische Geschichte Mainz,
Bd. LXXX, Abteilung für Abendländische
Religionsgeschichte; Ian Hazlett, The Development
of Martin Bucer's Thinking on the
Sacrament of the Lord's Supper in its historical
and theological Context 1523-1534,
Diss. theol., Münster i. W. 1977; Bibliographia
Bucerana; Robert Stupperich, in: RGG I
1453-1457; ders., in: NDB II 695-697. -Wahrscheinlich
ist der vorliegende Brief an Bucer
gerichtet. Diese Annahme liegt aus folgenden
Gründen nahe: Die, allerdings verschriebene,
Anrede deutet auf Bucer hin (Z. 1), Ziegler
hält sich in Straßburg auf (s. Anm. 11), in der
«Bibliotheca Schneebergeri» finden sich in
der Regel Briefe Bullingers an Bucer (s. textkritische
Anm. a).
verfaßt und verbreitet. Der Vorwurf, die Prädikanten Zürichs hätten in unchristlicher Weise die Obrigkeit
zu gewaltsamem Vorgehen aufgerufen, trifft nicht zu, wie die Predigt der Propheten lehrt. Nicht
bloß Zwingli, auch Jesaja, Sacharja, Stephanus und Jakobus starben eines gewaltsamen Todes. Eine
genauere Darlegung der Haltung der Theologen wird sich in dem [Jakob]Ziegler übersandten Lebensbild
Zwinglis finden.
Doles 4 vicem meam, doctissime Bullere b , quod sedibus exactus exilium agam apud
Tygurinos. Qua ex re animum in me tuum aestimo, ut et vicissim eum amem ardentius,
quem hactenus ignotum alias dilexi.
Nec minore charitatis adfectu legimus omnes, qui Tyguri praesumus verbo, lamentationem
istam vestram perfidiae nostrae, qua fidem prodidimus et foedera,
deum et socios 5 . Et sane prodidimus, sed aliena culpa, quamquam et ea sit nostra
quoque, qui tanto sceleri capita non opposuimus. Ceterum sic initio conventionis
capita ab imperatoribus et magnatibus tum nostris tum exteris adumbrata sunt, ut
mox iureiurando silentium intercesserit et sigillorum obsignatio totusque exercitus
nunquam solide edoctus sit, quae essent pacis capita. Redeuntes enim pacem factam
dicebant, sed qualisnam facta esset, nemo aut certe paucissimi edisserebant. In
caussa erat, quod duces nostri et magnates, qui in pace agebant, omnes duobus aut
tribus demptis evangelici negocii aut certe osores erant aut simulatores. Clanculo
igitur et impie instituebant omnia. Ceteris autem, quibus istorum subolebat versutia
et quibus cordi erat pietas, omnis adempta erat autoritas, idque propter nuperam
cladem ad Cappellas acceptam 6 . Perpetuo enim, si quid cordatioris ingerebatur,
audiebant, an nondum satis civium et christiani sanguinis sit effusum, invitis Marte
et Minerva pugnam appeti, victores non sine maximo detrimento vinci, interim perire
agrum, vastari aedificia et exhauriri cum privatas tum publicas opes futurumque,
ut post maximam famem nunc triennio perpessam 7 maior subsequtura sit lues,
neque vero posse montanos debellari et extingui homines, at nos posse diutino bello
absumi non hostium, sed nostro ipso infortunio. Astabat attonitus populus, secundo
iam caesus ||1v. et fugatus, in universum stupidus, ducibus peritis, piis et iustis
destitutus, rerum bellicarum pertaesus, denique et pacis qualiscunque percupidus.
His autem occasionibus freti veteratores id, quod parabant, citra omnem difficultatem
patrabant. Hinc vero emersit nobis egregia illa pax, qua et deum et homines
prodidimus. Quod nunc primum maxima populi pars persentiscere et frustradolere
incipit. Est tamen aliquid patratum scelus fateri et detestari. Vos orabitis dominum,
ut nostri misereatur. Nunc equidem humiliavit nos, ut qui hactenus ecclesiarum in
robore et constantia fuimus speculum, ita nunc omnium gentium simus greek
greek greek . Attamen clamamus cum divino vate: «Bonum est, domine,
quod humiliaveris nos» etc. [Ps 118,71].
Helmut
Meyer, Stadt und Landschaft Zürich
nach dem Zweiten Kappelerkrieg, in:
HBGesA I 251-267.
Deinde, quod scribis Tigurinam excusationem literis et instrumento per omnem
volitare Germaniam satis quidem impudenter, ut quae necessitatem et populi praetexat
voluntatem, miramur. Ab aliis enim quam Tigurinis fictam et evulgatam credite.
Certo enim scimus Tigurinos earum rerum nihil edidisse, nisi vestratibus apologiam 9
miserint, quam illi toti communicent Germaniae. Quod tarnen nescimus
nec credimus. «Sed eam nos cladem hasce proditiones et civiles simultates», inquis,
«praescivimus. Hinc pacem per nostros componere voluimus. Quare non audistis
sancta commonentes?» Audivissemus equidem, si unquam sperare potuissemus efferos
homines potuisse ulla mitigari longanimitate, ut qui ne nunc quidem et sanguine
nostro et longanimitate post tot accepta damna molliuntur, imo iam tum,
cum nostri pacem ambirent, prorsus decreverant vi et armis rem aggredi. Quid vero
multis? Videbitis aliquando iustas caussas, videbitis longanimem patien-|| 2r. tiam
nostrorum, cum Zuinglii nostri vitam 10 Zieglero 11 mittemus. Hac enim in re nihil a
parte nostra peccatum est. A domino malum egressum est, ut tentaremur, non ut
prorsus perderemur. At domini voluntas sancta est et iusta. Hinc, cum scribitis nescire,
quid civile et humanum resipere visa sit ratio doctrinae ecclesiasticae apud
nos, quae et male nobis cesserit, non modo miramur, fratres charissimi, sed et obstupescimus.
Si enim ex eventu ac infortunio quaevis res aestimanda erit, quem
tandem non poeniteat prophetiae christianae, ut quae post multos exantlatos labores
non rude donat, sed vita privat privavitque optimos in domino viros, Isaiam,
Zachariam, Stephanum 12 , lacobum aliosque heroas innumeros; quibus omnibus religio
vera pessime cessit? Quod si doctrina nostra humanum et civile propterea resipit,
quod cohortati sumus christianum magistratum oppressos liberare, aequitatem
servare, et iustitiam colere, scelera et sceleratos plectere, quid, oro, divini
praedicaverunt prophetae? N[ec] enim damnat etc. 13 An vero respondebimus aliam
fuisse illorum functionem, aliam vero nostram, cum ne communis sensus id permittat?
Nemo enim ignorat ea, quae iustitiae sunt et iudicii, nunquam abrogata esse
Straßburg anlangte. Sein ursprünglich
freundschaftliches Verhältnis zu den Straßburger
Theologen kühlte sich indes bald ab
und zerbrach im Jahre 1533. Möglicherweise
hatte Ziegler auf der Durchreise von Italien
mit Bullinger und den Zürcher Theologen
Bekanntschaft geschlossen, s. Karl
Schottenloher,
Jakob Ziegler aus Landau an der Isar.
Ein Gelehrtenleben aus der Zeit des Humanismus
und der Reformation. Mit sechs
Federzeichnungen Martin Richters, des
Schreibgehilfen Zieglers, Münster i. W. 1910.
— RGST 8-10, bes. S. 277-296. Für Zwingli
war Ziegler kein Unbekannter, s. Walter
Köhler, Zu unserer Tafel, in: Zwa III 500-503
mit der Interpretation des Briefes Bucers
an Zwingli vom 14. Januar 1531, wo
über Ziegler berichtet wird, Z XI 304,3-305,11.
neque magistratum in ecclesia Christi abrogatum esse. At magistratus est sontes
plectere, id quod et Paulus monuit in Romanis
14 , imo et Petrus
15 , qui — — —