[1517]
Nikolaus Müller gen. Maier an
Bullinger
Stuttgart,
10. Mai 1541
Original von unbekannter Hand mit autographer Unterschrift und Adresse:
Zürich StA, E II 338, 1383r.-1384r. (Siegelspur)
UngedrucktHat Bullingers Empfehlungsschreiben für seinen [d. h. Müllers] Vetter Georg Müller mit Freude
gelesen und nimmt die angebotene Freundschaft gerne an. Möchte Bullingers Meinung zu
einigen umstrittenen Fragen hören: Zum einen beschäftigt ihn die Auseinandersetzung um die
[von Schwenckfeld bestrittene] Geschöpflichkeit Christi und um das Verhältnis von dessen
göttlicher und menschlicher Natur. Zum andern zweifelt er, ob es richtig ist, um der Einheit
willen katholisierende [lutherische]Abendmahlsriten zu tolerieren, wie es etwa die Straßburger
tun. Hat durch seinen Vetter von der Zürcher Kirchen- und Ehegerichtsordnung gehört und
bittet um deren Zusendung sowie um ein Verzeichnis der Schriften Bullingers, Oekolampads
und Zwinglis. Grüße und Bitte um Empfehlung an den Zürcher Rat.
S[alutem]d[ico]. Literas 2 tuas, quas ad me, vir praeclarissime, commendandi
patruelis mei Georgii Mullen 3 caussa iam dedisti, accepi et legi summo cum
Nr. CCLXVIII) und vor allem sein
Briefwechsel des Jahres 1541 mit Bullinger
erkennen lassen, stand er der lutherischen
Lehre wesentlich distanzierter gegenüber
als bisher angenommen. Aus den
Jahren 1545-1548 sind von ihm fünf weitere
Briefe an Bullinger erhalten. — Lit.:
Walter Bernhardt, Die Zentralbehörden
des Herzogtums Württemberg und ihre
Beamten 1520-1629, Bd. 1, Stuttgart
1972. —Veröffentlichungen der Kommission
für geschichtliche Landeskunde in
Baden-Württemberg, Reihe B, Bd. 70, S.
512f; ders., Nikolaus Müller genannt Maier,
in: Lebensbilder aus Schwaben und
Franken. Im Auftrag der Kommission für
geschichtliche Landeskunde in Baden-Württemberg
hg. v. Robert Uhland, Bd.
12, Stuttgart 1972, S. 25-48 (mit weiterer
Lit.).
gaudio et voluptate ac verbis eloqui nequeam, quantum dulcedinis illarum
lectio mihi attulerit, primum quod a viro doctissimo, cuius per lucubrationes
in re christiana iam immortale nomen factum, qui et, ut poeta inquit 4 , summo
ferit sydera vertice, expetendae inchoandaeque communis amiciciç gratia
ad me venerint. Quas sane literas mihi fore initium vinculi amiciciae et summae
inter nos consuetudinis ingenue promitto. Deinde, quod tam diligenter
mihi patruelem et consanguineum meum, quem fratris loco habeo ac non
aliter diligo, apposito sermone commendas, fecisti rem mihi longe gratissimam.
Nam etsi illum eius virtutis, integritatis pietatisque, quarum nomine tu
mihi illum celebrasti, non comperissem, tamen vel tua hac gravissima syncerissimaque
commendatione fuisset mihi quam acceptissimus, te vicissim
rogans plurimum, ut hunc tibi propter eius integritatem et fidem in Christum
cum uxore 5 , liberis 6 et omnibus amicis ac necessariis suis commendatissimum
habere velis.
Nunc, quia te ad officia mea offers benevolum, queso te, ne duriuscule
feras, si de quibusdam, quorum sum dubius nec quidquam certi in animo
constituere possum, te interrogavero ac animi tui sententiam consiliumque
audatius expetiero. Ac primum quidem constare tibi non est mihi dubium,
|| 1383v. quemadmodum quidam quasi gladiatorio animo 7 inter se rixentur de
Christo, an is creatura sit nec ne et quomodo divinitas in eo cum humanitate
coaluerit. 8 Haec contentio tanquam nostrae religionis res non parva me non
parum habet sollicitum animumque perturbat, tuum super hac controversia
iudicium et sententiam desyderans.
Deinde diversi sunt hoc tempore ritus eucharistiae, quorum nonnulli mihi
videntur verbo domini concordes, nonnulli autem omnino a papistica opinione
ad unguem usque latum 9 nihil cedere. Quia nostri aperte urgent, ut
credatur panem formari in corpus et vinum in sanguinem Christi, reliqui
vero, quales sunt Argentinenses, id quidem etsi non sentiant, tamen sub
prçtextu cuiusdam concordiae nolunt argui dissensionis cum nostris. Quemadmodum
autem verbum domini hunc praetextum ferre possit, tuum sit iudicare,
et expecto ea de re tuum prudens, pium et exactum iudicium.
Retulit etiam mihi consanguineus meus ecclesiasticam politiam a senatu
Tigurino magna prudentia institutam ordinatamque atque statuta iudicii rerum
über die Bullinger vor allem durch
Martin Frecht ausführlich unterrichtet
worden war (vgl. bes. HBBW VIII, Nr.
1149, 1154, 1161, 1186 und 1200). 1539
war Bullinger der Lehre Schwenckfelds
durch die Veröffentlichung von Vadians
"Orthodoxa et erudita [...] epistola"
(HBBibl I 113) entgegengetreten (vgl. die
Vorrede zu dieser Publikation in: HBBW
IX, Nr.
1305).
matrimonialium piissima et sapientissima praescripto et publicato ordine
conscripta esse. 10 Quorum exemplar, si fieri possit, una cum catalogo omnium
librorum a te, Oecolampadio et Huldericho Zvinglio Latine et vulgari
Germanico editorum primo quoque fortuito nuntio ut ad me mitteres, maxime
vellem, hac re summam apud me gratiam initurus. Me quoque tibi,
quem in 1384r.
|| amicorum et fratrum meorum album iam scriptum nunquam
expungam porro, summopere commendans.
His vale quam foelicissime una cum uxore 11 et liberis 12 dulcissimis et toto
Tigurino senatu, cui et me cum patruele meo per te, quoad tibi licuerit,
obnixe commendatum volo.
Stutgardiae, 10. maii anno 1541.
Nicolaus Muller, genent
Maier.
[Adresse auf der Rückseite:]a Summe pietatis integritatisque viro Henricho
Bullingero, Tigurine ecclesiae ministro doctissimo, domino et amico suo b
observando.