[2187]
Gilbert Cousin an
Bullinger
Nozeroy,
22. Juni 1545
Autograph: Zürich StA, E II 356, 44f (Siegelfragment)
UngedrucktCousin dankt für Bullingers freundliche Aufnahme seines Briefes [Nr. 2104] und seines Geschenks
sowie für Bullingers Antwort [nicht erhalten], mit der dieser ihn trotz großer Arbeitslast
und Auseinandersetzungen mit den [Gegnern] (die man am besten mit Verachtung und
Spott straft) bedacht hat. Es hat sich gelohnt, auf den Brief den er schon mehrmals gelesen
hat, zu warten! — Cousin dankt auch für die Bücher Bullingers, die dieser ihm durch [Johannes]
Gast übermitteln ließ. Auch wenn Bullinger deren Bedeutung abschwächt, weiß Cousin
diese viel mehr zu schätzen als sechshundert [Bücher] aus der sophistischen Feder der
"Schweine aus der Herde Epikurs"; Bücher, die nur durch ihr Gewicht, nicht aber durch ihren
Inhalt bedeutsam sind, wie es schon Quintilian anschaulich sagte. Cousin weiß nicht, ob er
sich über Menschen, die Bullingers Arbeit für Christi Weinberg beeinträchtigen, lustig machen
soll, oder ob er eher bedauern soll, dass Bullinger immer wieder mit solchen Schlangen zu tun
hat. Er hat nämlich Cochläus' [,,Replica brevis"] gesehen (es gibt nichts Heftigeres, Frecheres
und Ungelehrteres!), in der dieser Bullinger vorwirft, die Zürcher Kirche zu vergiften,
und zugleich behauptet, er sei bei geistiger Gesundheit, wo doch sogar Orestes mehr Verstand
als Cochläus zeigte! Denn hätte Cochläus nur einen Funken gesunden Menschenverstand,
hätte er auf diese seine Schrift verzichtet, zumal seine früheren Bücher von vielen Gelehrten
verspottet wurden. — Auch wenn Bullinger sich damit begnügt, im Einklang mit seinem Gewissen
und mit Christus zu leben und sich um sein Ansehen nicht kümmert, genießt er bereits
zu Lebzeiten mehr Ruhm als irgend ein Verstorbener, so dass es den Narren die Sprache
verschlägt. Christus möge Bullinger noch lange erhalten! — Cousin seinerseits will sich mit
ganzer Kraft dem Studium der Frömmigkeit widmen, zu dem Bullinger ihn ermahnt hat.
S[alutem] p[lurimam]. Gratias tibi, Bullinger clarissime, etiam atque etiam
ago immortales, quod meas ad te literas 1 una cum levidensa 2 tanta gratia
acceperis ac tuas 3 liberali adeo ad me animo perscribere dignatus fueris,
maxime inter tot tuos Herculeos labores 4 et certamina cum monstris, quibus
non sine magna literarum et pietatis iactura distraheris et impediris in restituenda
christiana literatura et pietate. Quas viperas mallem ego a te contemni
potius quam vel unam horam optimorum studiorum tuorum in refellendis
eorum insanus interire et te molestiam aliquam capere! Nam et nos
hoc genus pharisaicum nulla alia re facilius quam risu et contemptu domamus.
Quam vero ille 5 mihi fuerint grate et iucunde, haud facile dixerim. Ut
eas accepi, protinus venerabundus tuae manus scripturam cupide deosculatus
sum. Legi deinde atque relegi (ac iuvit usque morari! 6 ) a . Tandemque
reposui inter ea, quae ut pretiosa habere soleo charissima. Ibi sempiternum
tuae erga me benevolentiae locum tenebunt.
Ago praeterea cumulatissimas gratias pro tuis libris 7 , quos Gastius noster
ad nos transmisit, 8 unde studium erga me tuum magna voluptate cognovimus.
Nolo tibi in os 9 ; unum non tacebo, me malle et pluris facere tuos istos
libros -quantumlibet per teh extenuatos - quam sexcentos quorundam sophistarum
Epicuri de grege porcorum 10 , mole - ut graphice scripsit Quintilianus
11 — quam sententia graviores. Equidem incertus sum, ne hoc genus
hominum -qui tuis sanctissimis laboribus, quos Christi vineae 12 iam inde
pene a puero magno sudore impendis, non desinunt obstrepere (miseram
insaniam!) c -rideam, an potius doleam tibi perpetuo cum talibus excetris et
tam ignobilibus antagonistis conflictandum esse. Cochlei enim ad te libello 13
ego nihil unquam vidi neque amarulentius neque petulantius, ineruditius ne
fingi quidem potest ||45 aliquid. Tigurina, inquit, ecclesia victitat propinato
veneno per Bullingerum. 14 Alio loco sanum se esse clamat, 15 cum deierare
ausim Oresti plus fuisse cerebri 16 . Quod si vel semunciam sani cerebri haberet,
temperasset ab isto scripto, postquam priores libelli pagellatim a multis
studiosis concerpti ac publicum ludibrium suspensi fuerunt.
Sed valeant id genus scriptores! Olim vivet Bullinger et erit in precio
apud omnes, cum illorum memoria perierit cum sonitu! "Si post fata manet
gloria, non propero", scripsit quidam, 17 ut, ne dicam vivo tibi tantum gloriae
11
Quintilian, Institutio oratoria, 12, 9, 2
(eventuell auch 8,
5, 26-31).
atque admirationis contigisse apud doctos ac bonos omnes, quorum hoc
seculo tuo tuique similium beneficio magnus est proventus, ut non temere
18
cuiquam mortuo tantundem unquam contigerit, ut interea rumpantur quidam
male stolidi; quanquam tu eiusmodi gloriam nihil moraris, contentus tua
Christo et conscientiae probari. Quem precor cum bonis ac doctis omnibus,
ut te orbi ac theologiae adhuc diu servet incolumen, etiamsi ad portum
spectare videaris.
Ego interim toto pectore 19 in hoc incumbam, ut et remis et velis 20 ad
pietatis illud studium carpendum contendam, ad quod d tu me prudentissima
ac eruditissima tua epistola amanter admones. Et quoniam, praestantissime
Bullinger, mihi inter eos nonnullum fecisti locum, quorum tibi studium et
obsequium non ingratum esse solet, curabo summo posthac studio, hunc ut e
tecum observantia strenue tuear.
Bene vale, Helvetiorum et seculi nostri praecipuum ornamentum.
Datum Nozerethi, 10. calendas iulias anno christiano 1545.
Tui studiosissimus Gilbertus Cognatus
Nozerenus.
[Adresse auf f. 48a,v.:] Summo theologo d. Heinrycho Bullingero, domino
suo in praecipuis observando. Tiguri.