[2443]
Johannes Haller an
Bullinger
Augsburg,
9. Mai 1546
Autograph: Zürich StA, E II 346, 185f (Siegelspur)
UngedrucktAus dem langen und stärkenden Brief [nicht erhalten], den Bullinger trotz seiner Erschöpfung
gleich nach der Predigt über die Passionsgeschichte schrieb, geht seine Zuneigung für Haller
deutlich hervor. Alle sollten für die von Gott zugeteilten, vielseitigen Begabungen Bullingers
dankbar sein. — Mit großer Freude haben [Georg] Frölich und Haller die vielen von den
[Zürchern] an sie gerichteten Briefe gelesen. Haller empfängt von [Frölich]aufgrund dessen
großer Verehrung für Bullinger etliche Wohltaten. Bullinger könnte vielleicht in Hallers Namen
Frölich dafür danken. —Auch der kultivierte, fromme [Alt]bürgermeister [Hans] Welser
erweist Haller viele Gefälligkeiten. Leider besteht zwischen Welser und [Michael] Keller ein
gespanntes Verhältnis. Haller versucht, mit Vorsicht zu schlichten, und verkehrt mit beiden, um
sich bei keinem von ihnen verdächtig zu machen. Auf das Predigen muss Haller stets vorbereitet
sein, denn oft muss er kurzfristig für den kränklichen Keller einspringen. —Bullingers
Empfehlung gemäß zeigt Haller sich [Wolfgang]Musculus gegenüber ehrerbietig. Er trifft ihn
oft, geht mit ihm spazieren, befragt ihn zu unklaren [Bibel]stellen und sucht auch sonst seinen
Rat. Ihre Beziehung ist manchmal sogar freundschaftlich. Kurz vor Ostern sprach Haller mit
Musculus über die Teilnahme unwürdiger Menschen am Abendmahl. Haller bemerkte dabei,
dass die Aussage, man esse mit dem Brot den Leib Christi auf sakramentalische Weise, genau
so frevelhaft sei wie die Behauptung, man esse mit dem Brot den Leib Christi. Musculus gab
ihm recht und beteuerte, dass die Gläubigen Christus durch den Glauben essen. Als sie über
die Zeremonien sprachen, meinte Musculus, dass die lutherischen und die päpstlichen Zeremonien
sich wie zwei Eier ähnelten. Haller musste laut darüber lachen. Musculus ist ihm also
lieb geworden. Möglicherweise findet dieser noch den richtigen Weg. Wenn er nur nicht so
sehr von [Martin] Bucer abhängen würde! Die Sorge um die "süße Einheit"führt ihn in die
Irre. Er schätzt Bullinger sehr, denkt aber, dass dieser ihn nicht verstehe. —Ein aus Augsburg
stammender Student [Hieremias Hermann?]wurde aus Wittenberg zum [Pfarr]dienst in seine
Heimat zurückgerufen und erzählte, dass Haller dort als unverschämter Schwärmer und Unruhestifter
verrufen wäre. Musculus hat deshalb einen Brief an Philipp [Melanchthon] geschrieben,
um Hallers Ansehen wiederherzustellen. Auch Bullinger soll sich brieflich bei Melanchthon
dafür einsetzen. — Um Ostern hat Haller zum dritten Mal über das Abendmahl
gepredigt. Er bediente sich dabei der [in Augsburg gebräuchlichen]Ausdrucksweisen, ging
aber auf den Unterschied zwischen Zeichen und Dargestelltem ein und betonte, dass Christus
nur im Glauben gegessen werden könne, und dass dies nicht von einer äußeren Handlung
abhänge, sondern allein von Gottes freiwilligem Gnadenakt. Das fand sogar bei etlichen
Gegnern Anklang. Auch wenn man es den Schlimmsten nie recht machen kann, lebt er jetzt
immerhin etwas ruhiger. —Er wäre Bullingers Rat nachgekommen, wenn nicht derzeit samstags
Musculus das Johannesevangelium und Keller das Lukasevangelium auslegten. Statt über
Lukas wird Haller also montags über Matthäus predigen, zumal während der Wochentage kein
Evangelium in der Moritzkirche [ausgelegt wird]. —Hier der wöchentliche Predigtplan: Montags
predigt Haller in der Moritzkirche zum Timotheusbrief Dienstags predigt Musculus im
Marien[dom] zu den Psalmen. Mittwochs predigt Keller in der Moritzkirche zum ersten Korintherbrief
Donnerstags predigt [Johannes]Ehinger im Marien[dom] zum ersten Buch Könige.
Freitags predigt [Johann Heinrich] Held [von Tiefenau] in der Moritzkirche zum Römerbrief
Samstags predigt [Johann]Meckart im Marien[dom] zum Lukasevangelium. Daraus
ist ersichtlich, dass in der Moritzkirche [an den Wochentagen nur] die [neutestamentlichen]
Briefe behandelt werden. Haller hat vor, über das Alte und das Neue Testament zugleich zu
predigen: an den Sonntagabenden über Genesis, und montags (sobald er mit der Auslegung
des zweiten Timotheusbriefes fertig ist) über Matthäus. Die Auslegung des Hebräerbriefes
wäre auch reizvoll gewesen, doch schreckt Haller vor den Schwierigkeiten dieses Buches
zurück. — Grüße an die Familie, an Hallers Schwiegervater [Ulrich Kambli] und an die
Amtskollegen. Grüsse von Bernardino [Ochino], der neulich in der Öffentlichkeit glänzend
über das Abendmahl sprach, und von Hallers Frau [Elsbeth, geb. Kambli]. —Allfällige künftige
Neuerscheinungen über Luthers Tod wird Haller schicken. — [P.S.:] Anbei die gegen
[Kaspar] Schwenckfeld gerichtete, ziemlich gute ["Verlegung der Zwoelff Ursachen"] des
Schullehrers Sebastian Coccius aus [Schwäbisch] Hall. Leider misst Coccius der durch die
Schmalkaldener ausgesprochenen Verurteilung der Häresien allzuviel Autorität bei. — Bullinger
soll einige Exemplare der von [Johannes] Fries [ins Deutsche]übersetzten Schrift Bullingers
über die Auferstehung ["Hoffnung der Gläubigen"]bei [Christoph]Froschauer besorgen
und schicken. Viele sehen nämlich die Schrift bei Haller und wollen sie auch besitzen. Haller
wird die Rechnung später über seinen Bruder [Wolfgang]begleichen. Wegen der nicht aufzutreibenden
["Defensio verae doctrinae"] von Johannes a Lasco wird er noch nach Basel
schreiben.
S.P. per dominum lesum Christum. Accepi literas tuas, vir maxime, statim
post enarratam passionis dominicae historiam (ut scribis) scriptas, 1 ex quarum
quantitate intelligo, quam me ames, qui fessus dicendo 2 tantum scribendo
etiam laboris mei causa susceperis. Sed licet longae fuerint, non
tamen meum potuerunt satiare legendo desiderium, 3 nedum taedio capere.
Ago igitur tibi gratias, mi pater, qui tanto me spiritu confortes; atqui tuum
facis debitum officium! Concredidit tibi dominus talenta innumerabilia,
quae (sentio nunc) quanto foenore tuo redditurus sis domino. 4 Debemus
igitur omnes non modo tibi multum, sed plurimum deo, qui te nobis dederit.
Perge igitur non tam tuam quam nos et nostram etiam amare ecclesiam,
quae erga te, si liceret, ingrata non esset.
Contulimus literas d. Laetus et ego a vobis omnibus scriptas, quarum tot
fuere, 5 ut aliquot horis his legendis non occupati sed oblectati fuerimus. Vir
is mirum quam te amet! Solum Bullingerum semper in ore habet mihique
propter tuum nomen multum benefacit, ut domino deo dignas agere non
possim gratias, qui talem in tanta laboranti mihi provincia dederit patronum.
Cuperem ergo, etiam illi ageres gratias meo nomine.
Consul Welserus 6 etiam plurimis me prosequitur officiis, humanus et pius
valde. Hic unus me urget scrupulus, quod aliqua nec parva etiam inter ipsum
Martin Ritter, Göttingen 1999 — Forschungen
zur Kirchen- und Dogmengeschichte
76, S. 179.
et d. Cellarium
7 sit simultas, quam utrique (prudenter tamen) eximere laboro.
Ego enim dum alteri adhaereo, alteri fio suspectus. Unde fit, ut ita
utriusque utar familiaritate, ut neutrum offendam. Cellarius est valetudinanus
valde,
8 unde plurimum mihi facit negotii concionando. Unum autem
hoc in ipso desidero, quod instante fere demum hora mihi committit suggestum.
Opus ergo, ut semper preparatus sim, ne incertus ita obruar improvisus.
D. Musculum 9 , sicut praecipis, 10 magni facio omnemque ei defero honorem.
Convenio ipsum frequenter, adiungo me ei comitem deambulandi. De
locis obscurioribus eum interrogo. In rebus agendis sua peto consilia et,
quacunque ipsum re honorare possum, honoro. Confero etiam cum eo aliquando
amice. Turbas et dissidia detestor! Concordiam piam et synceram
exopto! Quibus rebus tantum apud ipsum effeci, ut, si me non amet, simulet
tamen. Contuli etiam proxime cum eo de negotio eucharistiae, maxime de
indigne manducantibus (instabat enim pascha 11 . ) a , ubi ego inter alia dixi
impium eatenus tantum manducare corpus domini, quatenus panis sacramentali
modo corpus domini dicatur; quam ille sententiam approbavit dicens
nec pios aliter comedere dominum, nisi quatenus per fidem edatur, id
est noster fiat et in nobis maneat 12 . ||185v. Deveniebamus etiam ad ceremonias.
Ad quam quaestionem ipse dixit: "Tam sunt hae ceremoniae Lutheranorum
papismo similes quam unum ovum altero." Qua ego voce valde
exhilaratus magis eum amare et honorare cepi. Spero igitur eum facile in
viam reduci posse, si saltem non ita prorsus tanquam larva circumduceretur
et penderet a Bucero. Quicquid enim ille dicit aut scribit, hic pro oraculo
adorat. 13 Fallitur enim bonus vir dulcedine concordiae 14 , cuius titulo multa
destruit. Amat etiam te valde. Hoc unum conqueritur te eum non intelligere,
wie ers meine. Quod ulcus (si solum sit) facile curabitur.
Venit etiam ad nos quidam iuvenis patria Augustanus, 15 qui aliquamdiu
Wittenberge literis operam dedit, nunc autem in patriam ad ministerium
(M-Wittenberg I 219), und der in Übereinstimmung
mit der unten Z. 48f gemachten
Angabe später als Pfarrer wirkte
(Pf-Schwaben 82), wobei die anderen
Augsburger Studenten, die sich im Januar
und im Dezember 1542, im Oktober
1544 und im März 1545 an der Universität
Wittenberg immatrikulierten (s.
M-Wittenberg
I 193. 204. 218. 220), hier
auch in Frage kommen könnten, zumal
aus Nr.
2451,52—55, hervorgeht, dass einige
von ihnen ebenfalls Theologie studiert
hatten, die Augsburger Ratsherren
sie aber für das Pfarramt als ungeeignet
betrachteten.
revocatus. Is mira retulit, quomodo nomen meum Wittenbergae traducatur,
quam impudens sim schwermerus et quantas in ecclesia Augustana excitem
turbas! Quod, ubi audivi, d. Musculum accessi, indicavi ei, rogavi, ut pro me
scribat et me apud sibi fotos defendat. Quod ille fecit et scripsit d. Philippo 16 ,
ut etiam is aliis hanc de me eximat opinionem, me prorsus non turbarum,
sed pacis esse studiosissimum. Rogo itaque etiam te, ut, si aliquando
Philippo scripseris,
17 meam etiam defendas innocentiam et, qualis sim, testens.
Circa festum paschae, quia tempus postulavit, tertio iterum de coena sancta
concionatus sum. Rem proposui, quanta potui perspicuitate. Modos eorum
loquendi non reieci; quomodo tamen intelligendi sint, exposui, 18 sicque me
cum caeteris fratribus convenire. Indicavi, quae sit inter signum et signatum
differentia; Christum sola fide edi; hunc tamen esum actioni externae non
alligatum, sed liberum esse divinae gratiae, etc. Quibus concionibus pii
omnes exhilarati; ex adversariis etiam multi bene contenti fuerunt. Crassioribus
pius nullus satisfaciet unquam. Est itaque rerum mearum status nunc
aliquantum tranquillior quam prius. Rogo dominum, ut pacem suam in nobis
augeat et conservet.
Consilium tuum in concionando sequerer, nisi Musculus Ioannem et Cellarius
Lucam interpretarentur. Pro Luca ergo Matheum in manus sumam
diebus lunae. Nullus enim evangelista in ecclesia Mauriciana 19 diebus prophanis.
Sic enim distinctae sunt conciones hebdomadales:
Die lunae in ecclesia Mauritiana: Hallerus habet 20 Ad 21 Timoth. 22
Die Martis, in Mariana 23 Musculus habet Psalmos.
Die Mercurii, in ecclesia Mauritiana: Cellarius habet Primam ad Corinth.
Die lovis, in Mariana: Ehingerus 24 habet Regum primum.
Die Veneris, in ecclesia Mauritiana: Heldius habet Ad Rom.
Die Saturni, in Mariana: Mecardus 25 habet evangelium Luc.
||1861. Vides in Mauriciana omnes habere epistolas. Ego itaque Matheum
accipiam; nam Lucam habet Cellarius, Musculus Ioannem diebus sabbatinis.
Ordiar autem una vetus et novum testamentum: Genesim die solis vesperi 26
et Mathaeum die lunae absoluta tamen prius ea 27 , quae ad Timoth. posterior
est. Suadet mihi animus eam ad Hebraeos, 28 sed difficultas ipsius me valde
impedit. Sed parum interest. Omnis enim scriptura divinitus inspirata utilis
est ad docendum, ad doctrinam, ad redargutionem, ad correctionem, ad institutionem,
quae est in iustitia, ut integer sit dei homo ad omne bonum opus
apparatus.
29 Ago autem pro tuo consilio gratias. Domini erit laus, si quid
inde fructus oritur.
Vale. Salutabis familiam tuam omnem, socerum meum 30 et fratres ac symmistas
omnes. Salvum te cupit d. Bernhardinus 31 , qui proxime etiam candide
de coena locutus est publice, et uxor mea 32 . Augustae Vindelicorum, 9.
maii b anno, etc., 1546.
Si quid novi attulerint bibliopolae de Lutheri obitu, mittam.
Tui studiosissimus loan. Hallerus.
Mitto hic Sebastiani Cocii, ludimagistri, ut audio, Hallensis 33 , Refutationes
12 articulorum Schvenckfeldii; 34 quod negotium mihi non infoeliciter tractare
videtur, si non nimium Smalkaldianae tribueret excommunicationi, quasi
haereticum sit, quidquid illi proscripserunt. Scio enim, quales illi omnes
sint (quorum hic posuit catalogum 35 ) erga nos.
Rogo autem vicissim mittas, quamprimum potes, unum atque alterum
exemplar tui de resurrectione enchiridii, sicut transtulit Frisius; 36 plurimi
enim meum videntes exemplar cupiunt habere etiam. Nostri vero non habent
bibliopolae. Froschouerus, a quo accipies, ascribet debitum fratri meo 37 cui
ego satisfaciam. Libellum Ioannis a Lasco nondum inveni; 38 scribam tamen
Basilaeam pro eo.
Schmalkaldischen Bundestag versammelten
Theologen Schwenckfeld für einen
Verführer und Ketzer erklärt. Zur Datierung
und zum Text der Verurteilung s.
MBW-Reg III, Nr.
2396; MBW-T IX, Nr.
2396.
[Adresse auf der Rückseite:] Clarissimo humanissimoque viro d. Heinrycho
Bullingero, Tigurinae ecclesiae episcopo primo, domino suo plurimum observando.
Zürich. M. Heinrich Bullinger. c