[2802]
Celio Secondo Curione
an Bullinger
Basel,
8. Februar 1547
Autograph: Zürich StA, E II 366, 82 (Siegelspur)
Ungedruckt[1] Obwohl es in dieser schlimmen Zeit kaum Grund zur Freude gibt, ist Curione sehr froh,
dass der fromme, gelehrte Bullinger ihm nun gegenüber besser gesinnt ist als noch vor kurzem.
Diese Anerkennung bedeutet ihm nämlich viel. Er weß auch, dass Bullinger nicht mit heuchlerischer
Entrüstung, sondern mit echter Anteilnahme auf sein Unglück reagiert hat. Gott sei
Dank, dass er trotz seines Unheils noch ein mit Gott im Einklang stehendes Gewissen, eine
hoffnungsvolle Seele und einen klaren, nach vorne blickenden Geist hat. Er hofft, dass sein
Leben zum Ärger seiner Feinde, aber zum Wohlgefallen seiner Freunde, im Ganzen genommen
wie ein Licht diese Schatten verdrängen wird. Bullinger möge für ihn beten! —[2] Curione ist
schon lange mit Stancaro befreundet. Dieser wohnt derzeit bei ihm und zeigte ihm Bullingers
Brief [nicht erhalten], ein Beweis, wie sehr Bullinger guten, verfolgten und gelehrten Menschen
wohlgesinnt ist. Eigentlich hätte Stancaro Bullinger um Hilfe bitten müssen. Stattdessen
kam Bullinger ihm zuvor, um eine drohende Notlage abzuwenden. Stancaro braucht also
Bullinger nicht mehr empfohlen zu werden. Sollte aber Curione Bullinger dabei behilflich sein
können, ist er gerne dazu bereit, da auch er wegen Christus fliehen und Schlimmes durchmachen
musste. Solchen umherirrenden Menschen muss man helfen. In Lausanne sucht man
nach einem Theologielehrer, wofür der in den drei alten Sprachen bewanderte Stancaro sehr
in Frage käme. Bullinger schrieb ja, dass er bei den Bernern nachfragen wird. Er möge dann
die erhaltene Antwort mitteilen, damit Stancaro sich dementsprechend verhalten kann.
— [3] Grüße. Curione wird Bullinger immer verbunden bleiben. Geschrieben im Haus von
Johannes Herwagen d.Ä.
C[aelius] S[ecundus] C[urio] S. P. D. per Christum lesum. Gaudeo, mi
optime et sanctissime Bullingere, si est nunc ullus in tantis malis gaudendi
locus, te de me iam melius quam paulo antea sentire. 1 Quid enim est, quod
magis cupiam quam me tam pio, tam docto tamque mihi amico homini
probari? Scio enim te (qua humanitate aut potius pietate praeditus es) meam
calamitatem 2 longe gravissimam gravissime tulisse atque non indignatione
(quod hypocrite et pharisaei soient), sed misericordia potius meum iniquissimum
casum esse prosecutum. Verum bono sis animo, mi suavissime frater!
Adhuc enim salva atque integra divina clementia sunt, que in tantis
molestiis praestantissima in homine esse possunt: Conscientia primum praeclare
cum deo conveniens; 3 animus post magnum dolorem longumque squalorem
in spem firmissimam erectus et patiens incommodorum; mens sana
praeteritorum memor ac multum in posterum prospitiens. 4 Quamobrem spero
fore, ut Christo meo me bene iuvante mea aetas, ante innocenter acta,
cum omni temporis, quantum visum cumque fuerit divine providentiae nobis
impertiri, futuro spacio coniuncta et collata, insidiosi illius momenti tenebras
quasi magna quaedam lux sit illustratura, et omnino abolitura tantumque
amicis meis gaudii, inimicis
5 doloris allatura, quantum illis maeroris, his
laetitiae indigno pavore accepta calamitas attulisse videatur. Ad quod quidem
assequendum tu me tuis sanctissimis a apud deum patrem nostrum adiuvabis.
Sed de his plus satis.
Tam de Stancaro nostro pauca. Ts enim hic est apud me, quod antiqua mihi
sit cum eo necessitudo. Idcirco mecum tuas humanissimas ad se literas 6
communicavit. In quibus literis tuam istam non ignotam quidem mihi in
bonos et adflictos et doctos viros promptam charitatem sed tamen semper
gratam cognovi. Tu ei offers ultro, quod ille abs te magnis precibus petere
debuisset. Et fecisset quidem, nisi tu illum antevertisses et tua pietate festinam
etiam hominis inopiam vincere voluisses. Itaque nihil mea iam video
opus esse apud te commendatione. Tamen, si quid mea etiam caussa aliquid
tue accesserit voluntati, scito te mihi rem longe gratissimam facturum. Sum
et ipse expertus, quid sit exulare, profugum esse et pro Christi caussa omnia
fere extrema pati. 7 Quare cupio et talibus esse consultum, qui ob eandem
caussam oberrant, 8 qualis est hic noster Franciscus Stancarus. Scio Lausannensi
ecclesiæ opus fuisse superioribus diebus theologo lectore; quodsi nundum
inventus est, hic homo trilinguis 10 esset aptissimus. Id tu perquires (ut
scribis) a Bernatibus et significabis nobis, ut bonus iste vir, quid sibi faciendum
sit, font.
Vale, mi doctissime atque optime Bullingere, et me tibi perpetuo esse
addictissimum scias. Saluta domesticam ecclesiam et me ama. Basilee, die
8. februarii 1547 apud Hervagium 11 . .
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Tuus ex animo Caelius S. C.
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[Adresse auf der Rückseite:] D. Henricho Bullingero, ecclesiæ Tigurine pastori
cum doctissimo tum vigilantissimo, fratri et [am]ico b observandissimo
et dilectissimo. Tiguri.