[463]
Bullinger an
Ambrosius Blarer
[Zürich,
22. Oktober 1534]
Autographe Teilabschrift a : Zürich StA, E II 337, 62r.-v.
Gedruckt: Blarer BW I 587-589; Teilregest: Köhler, ZL II 346[Zürcher Abendmahlsbekenntnis vom Oktober 1534:] Wie Zwingli, Oekolampad, Bertram [Ratramnus]
und Augustin bekennen die Zürcher, daß Christi Leib und Blut im Abendmahl von den Gläubigen
gegessen und getrunken werde. Christus ist dabei gegenwärtig, aber nicht fleischlich, sinnlich; denn leiblich
sitzt er zur Rechten Gottes an einem Ort des Himmels. Im Abendmahl ist er in der besonderen Art
des Sakraments, die nur Gläubigen bekannt ist, da. Abzulehnen sind daher die Transsubstantiation und
andere fleischliche Meinungen sowie umgekehrt die Auffassung, es handle sich um bloße Zeichen. Dieses
Glaubensbekenntnis ist im Auftrag von Jud, Pellikan und Bibliander geschrieben. Blarer soll es Grynäus,
Basler oder Ersten Helvetischen Bekenntnis
vom 4 Februar 1536 (ebenda f. 131r.-138v.)
und zur Wittenberger Konkordie
1536 (ebenda f. 157r.-158v.) und deren
Aufnahme oder Ablehnung 1536-1538. Der
ganze Band E II 337 (f. 1-632 mit Zwingli-,
Oekolampad- und Bullingerbriefen bis
1554, frühere Bezeichnungen: «epistolarum
tomus I» oder «volumen I» oder «Kasten B,
volumen 1») und die Bände E II 371 (f. 633-1259,
1550/54 bis 1572, «tomus II» oder
«Kasten B, Nr. 2») und E II 381 (f.
1260-1869, 1572 bis 1605, am Schluß
zwei undatierte Bullingerschriften, «tomus III»
oder «Kasten B, Nr. 3») enthalten Briefe und
andere Dokumente zu Abendmahls-, Kirchenzuchts-
und Konfessionsdiskussionen, teilweise
von Bullingers Hand oder von ihm mit Titeln
Philipp [Melanchthon]und Osiander zeigen, die sich Bucer nicht widersetzen. Bucer lehrt nach eigenem
Zeugnis [Nr. 443]wie Oekolampad und Augustin, dem die Zürcher Lehre entspricht. Statt gegeneinander
sollte man gemeinsam gegen den Antichristen kämpfen. Auch bei Verschmähung ihrer Freundschaft
wollen die Zürcher auf dem Weg des Herrn bleiben.
Ambrosio Blaurero Heinrychus Bullingerus gratiam et vitae innocentiam
optat a domino.
Quod sanctae memoriae Huldrychus Zvinglius ad illustrissimos Germaniae
principes ad Eggii b calumnias 3 , quod Ioannes Oecolampadius in dialogo
ad Melanchtonis epistolam ultimo respondit 4 , immo, quod ante illos
Bertramus c 5 et d[ivus] Aurelius Augustinus de hoc sacro scripsit et agnovit
in libro praecipue De doctrina christiana 6 et in Tractatibus super evangelium
Ioannis 7 et aliis in locis 8 , hoc ipsum nos hodie asserimus, nempe Christi
corpus et sanguinem vere a fidelibus in coena edi et bibi
9 . Unde consequens
est Christum neque abesse neque coenam domini dici posse, in qua dominus
non est d . At hic omnem reiicimus servitutem carnalem. «Nihil enim sensibile
tradidit nobis Christus», ut ait d[ivus] e Chrysosto[mus]. «Res quidem
sensibiles tradidit, omnia autem intelligibilia» 10 . Fatemur ergo Christum ad
dexteram patris sedere 11 in loco aliquo coeli propter veri corporis modum 12 ,
at in coena eum esse more sacramentis proprio et sous noto fidelibus, qui sacramenta
non carnali servitute, sed spirituali potius f libertate g venerantur
13 .
Itaque non probamus eos, qui vel transsubstantiationem asserunt vel hoc
coene sacrum mysticum carnalibus obnubilant opinionibus. Illos quoque improbamus,
qui interim praesentiam Christi sic negant, ut in hoc sacro coenae
mystico nihil quam panem et vinum, nuda inquam signa, agnoscunt
14 .
Haec h nostra est confessio i , qui Tiguri Christum praedicamus, Leonis Iudae,
Conradi Pellicani 15 , Theodori Bibliandri et aliorum, qui haec ad te,
Ambrosi charissime, scribere iusserunt. Praeterea k , si tibi videatur consultum,
haec nostra Simoni quoque Grynaeo 16 , Philippo 17 et Osiandro 18
communicato l . Audimus hos non admodum adversari Bucero 19 , qui tamen
Luthers Ubiquitätslehre, s.
Locher, Grundzüge
505. 587-590.
subinde testatur hoc ipsum se adserere, quod ante se tradiderit Oecolampadius
m 20 et Augustinus
21 . Idem cum et nos faciamus n || 62v. - Buceri enim omnia
nondum legimus ipsi
22 -, quid adhuc veluti hostes iudicamur? Confessio
illa nostra non nuper nata o est domi nostrae, sed ante saecula aliquot ab Augustino
prodita 23 , quem nemo unquam ortodoxum et catholicum ecclesiae p
doctorem esse negavit.
Satis hactenus pugnatum utrinque maximo et infirmorum scandalo 24 et
impiorum gaudio. Ipsa res posceret tandem, ut omni simultate posita coniunctis
copiis in antichristum 25 moveremus. Nos operam nostram pollicemur
veterumque iniuriarum rixarumve immemores fratres esse pergemus.
Quodsi quis nostram contempserit amicitiam aut orthodoxe q de eucharistia
sentientes damnant, nos r innocentia nostra freti pergemus pro data nobis
gratia 26 in via domini caussamque nostram summo et aequissimo iudici
deo 27 commendabimus 28 , qui novit, quid in hac re spectemus. Caeterum
nullo affectu aut praeiuditio 29 haec scribimus, qui optima quaeque speramus,
maxime cum tu, Ambrosi, una cum Grynaeo nostro, sacratissima deo et
sanctae concordiae dicata pectora, intelligatis, quantum hic nos conari, anniti
laborareque conveniat s .
[Schluß und Adresse fehlen.]