[487]
Pfarrer und Lehrer von St. Gallen
an
Leo Jud und
Bullinger
[St. Gallen,
Mitte Dezember 1534]
Autograph Zilis a : Zürich StA, E II 337, 70a-b (Siegelabdruck)
UngedrucktKommen der Aufforderung nach, zum von Bucer verlangten Zürcher Abendmahlsbekenntnis [Nr. 482]
Stellung zu nehmen. Sehen darin bezeugt, daß durch das Brechen des Brotes und Darreichen des Kelchs
die Gemeinschaft des Leibes und Blutes Christi den Gläubigen geistlich gegeben werde, den Ungläubigen
aber nur Brot zum Gericht, wie Christus und Paulus lehren. Bezeugen selbst, daß durch das Sakrament
das Verdienst von und die Teilhabe an Christi Passion den äußern Sinnen dargeboten werde, der innere
Mensch dadurch mittels des Glaubens lebendig gemacht und am Jüngsten Tag auferstehen werde wegen
der Freisprechung von Sünden, und daß Brot und Wein mit Furcht und doch mit Vertrauen und Selbstprüfung
genossen werden sollen. Vor Gott, Luther und andern sei zu bekennen, daß sie sich gerne bessern
wollen, weil hier alle nur gelallt und ihrem Amt nicht genügt haben. Vadian denke ebenso und
wünsche Eintracht. Bitten um brüderliches Beten und Ermahnen. Behalten das Exemplar [von Nr. 482]
ohne andern Bescheid.
Salus et gratia a deo patre et pax per dominum Iesum Christum nobis dilectissimum
sit cum omnibus vobis, charissimi fratres.
Venerunt in manus nostras dilectionis vestrae litterae 2 nobis gratissimae ac
cum amoris vestri erga nos tum pietatis testes oculatissimi addito etiam libello,
quo confessionem de sacrosancta eucharistia, quam Bucerus expostulat,
exponitis 3 petitisque, ut lecto eo aut nostrum album addamus calculum,
aut si quid melius admonere habeamus - ut estis modesti -, hoc ipsum vobis
remittamus 4 .
Legimus ac relegimus b pro mediocritate nostra accurate c vestramque in
tam sancta re eruditionem a deo vobis in aecclesiarum aedificationem praestitam
- supra hanc mensuram nemo sibi applaudat
5 - commendavimus vidimusque
eo maxime vos intendere d , ut per hanc confessionem testemini: Per
sanctam sacri panis fractionem et sancti e calicis distributionem communicationem
corporis et sanguinis Christi credentibus spiritaliter et vere ministrari
6 , incredulis vero non corpus Christi, sed panem sanctum in iudicium
7
-siquidem Christus, salvator noster, ipse asserat f : «Nisi manducaveritis» dicens
«carnem filii hominis et biberitis eius sanguinem, non habebitis vitam
in vobis» [Joh 6, 53] et: «Quicunque edit meam carnem et bibit meum sanguinem,
habet vitam aeternam» [Joh 6, 54] et reliqua g et iterum: «Qui edit de
hoc pane, vivet in aeternum» [Joh 6, 58] et: «Ut ego vivo propter patrem, ita
et qui manducat de h me, et ipse vivet propter me» [Joh 6, 57], ultra vero divus
Paulus dicat i : «Qui indigne manducat hunc panem» etc. [1 Kor 11, 27],
«iudicium sibi mand[u]cat et bibit» etc. [1 Kor 11, 29]. E quibus hoc k conligi
est necesse, quod vos multa exegesi simpliciter et syncere profitemini 8 .
Habetote ergo et nostram, quam efflagitatis, super hac sancta re contestationem,
nempe eo nos d[o]ctrina nostra et viribus, quas dominus nobis indignis
conpresbyteris per meritum suae passionis donat 9 , inniti et usque ad
vitae huius terminum innixuros l ut
, omnes Christi fideles sciant per sacrosancta
sacramenta externis sensibus || 70a v. meritum et participationem passionis
dominicae preciosae offerri 10 , quo interior homo per ea vivificatus mediante
fide revivisce[ns] cum exteriore homine in die novissimo resurgat 11
et fiat particeps gloriae Christi, qui ex mortuis resurexit et vivit de[o] aeterno,
idque per poenitentiam et absolutionem peccatorum in sang[uine]agni 12 et
,
ut cum tremore et timore 13 , fidentes tamen et no[s]ipsos probantes ac corpus
et sanguinem Christi diiudicante[s]m sic de pane illo edamus et de calice
bibamus 14 . Haec confitemur vobis et aliis eadem docendo n persuademus
sanctae scripturae auctoritate convicti et exemplis. Placeretque o nobis, si libere
quoque coram deo, Luthero et caeteris fratribus fate[re]mini 15 , etiamsi non
tam digne aut sancte pro maiestate tam divine communionis essemus locuti,
nos libenter emendaturos. Omnes enim, ut verum fateamur, hallucinati sumus
et friguimus[!] neque pro dignitate in hoc minister[io] ut in caeteris quoque
conversati sumus. Sed haec sunt iniciorum apud plerosque studia, qui exercitatione
et sapere incipimus et in dies meliores reddimur.
Caeterum et Vadiano p , domino et fratri nostro, tradidimus perlegendam,
qui idem nobiscum sentit nec quicquam q magis voto et precibus optat, quam
ut sancta inter aecclesiarum pastores coalescat concordia, quo uno spiritu et
mente una 16 unicum r Christum dominum nostrum possemus profiteri s 17 .
Reliquum t est, charissimi fratres et in domino venerandi, ut vobis gratias
refferamus ingentes, quod nostri memores estis et nos diligitis in Christo.
Facite tantum, ut dilectionis vestrae fructus carpamus infinitos, et semper, si
quid aut admonendum est aut increpandum, sedulo perficite. Maxime sanctae
precationis aecclesiarum vestrarum nos participes efficitote, ut sermo domini
currat 18 et vita prestare queamus, quod sermo di-||70b r. vinus per ora nostra
impura replicat. Exemplar apud nos mansitabit 19 , nisi rescripto diversum iusseritis.
Gratia domini sit vobis omnibus, qui estis in Christo Iesu, cui sit gloria
in sempiternas aeternitates. Amen.
Vestri fratres Wolfgangus Wetter,
Matheus Alther 20 ,
Sebastianus Cuontz 21 ,
Dominicus Zili et reliqui u .
[Adresse auf der Rückseite:] v Tigurinae aecclesiae pastoribus Leoni Iudae, Heinrico
Bullingero etc., fratribus nostris in Christo venerandis.
Später leitete er den Münsterchor in
St. Gallen, feierte 1512 Primiz, wurde
1514 Kaplan zu St. Fiden (bei St. Gallen),
schloß sich der Reformation an, heiratete
1527 und versah von diesem Jahr an
die Siechen-Seelsorge am Linsebühl
(St. Gallen), diente daneben 1528-1532
auch als Dekan und Prediger an der
Hauptpfarrkirche St. Lorenzen und predigte
1529 auch in Sitterdorf (Kt. Thurgau).
- Lit.: Kessler, Sabbata, Reg.; Vadian
BW III. IV Reg.;
Staerkle 248, Nr.
476;
Conradin
Bonorand, Personenkommentar
II zum Vadianischen Briefwerk, St. Gallen
1983. - Vadian-Studien 11, S. 160. 170.
214f (mit weiterer Lit.); Sulzberger 165f.