[818]
Bullinger an
Benedikt Burgauer
Zürich,
12. Mai 1536
Autographe Abschrift oder Konzept: a : Zürich StA, E II 345, 159-161
UngedrucktDas Sakramentsverständnis, das Burgauer in seinem Brief darlegte, gefällt Bullinger und
stimmt auch mit Zwinglis Lehre überein; wundert sich, daß Burgauer an dieser Übereinstimmung
zweifelt, und bittet deshalb um Aufschluß. Besänftigt Burgauers Erregung, die durch das
frühere Schreiben der Zürcher ausgelöst worden ist, und sagt ihm Freundschaft zu, sobald er
sich gerechtfertigt hat. Mahnt zur Vorsicht gegenüher den französischen Machenschaften.
Gruß an Erasmus [Ritter].
Benedicto Burgowero.
Gratiam et pacem.
Gratae mihi fuerunt literae tuae 1 , Benedicte charissime, tum quod loqupletissime
testentur amorem in me tuum eumque non vulgarem, quem ego pari
compensare cupio, tum quod metu me liberasti. Si enim hoc fecisti et dixisti,
ab, während Zürich
zunächst eine abwartende Haltung eingenommen
hatte; vgl. EA IV/1c 683 b. 685
zu b; oben Nr.
813, Anm. 5.
quod te als dixisse et fecisse, nihil ||160 videris pecasse. Fateris ingenue sacramenta
sine fide nullam conferre gratiam. Non vis in honorem tuum ista
provehere elementa; als cum doctore Hieronymo non aquam, sed spiritum lavare
animam
2 Deinde diserte sentis pios rem et signum sumere, idque fidei
benefitio, impios signum tantum, ideoque signum et signatum non necesse
apud sanctos esse juncta, apud quos interim res iustificat, etsi signum absit,
modo id non fiat per contemptum, adeoque in sacramentis praecipue spectandam
esse rem, quae significatur, et fidem, verbum et institutionem, ex quibus
signo omnis accedit authoritas, quod sine illis nullum est. Hactenus ergo satisfecisti
mihi. Tu modo simpliciter b et pure ista docere pergito. In tertio adhuc
aliquid desydero. Sic enim scribis: "Si in concepto dogmate Zvinglium iam
opponentem haberem, cordatius ei resistere vellem." Si enim legisti scripta
Zvinglii, ut non ambigo, sane hoc ipsum de sacramentis sensisse vidisti virum
doctissimum et piissimum, quod ipse sentis et iamiam ex tuis recensui. Miror
igitur, de quo loquaris dogmate, in quo refellendo illi velles resistere. Aliudne
tu sentis de sacramentis quam quod Zvinglius, aut aliudne ille asseruit quam
tu? Expone igitur, de quo loquaris dogmate, ut te intelligam rectius.
Postremo obtestor te per nomen domini nostri Iesu Christi, ut illam animi
tui perturbationem per epistolam nostram 3 exagitatam non permittas animi
affectibus, quo perturbent vehementius. Non est, quod cuiquam huius nomine
amicitiam renuncies aut male de aliquibus suspiceris. Si qui videntur in te
peccasse, domini imitare exemplum et ignosce. Certe ego ista non a tuis, sed
alienis percepi, atque iis quidem, qui fovebant tibi. Id si a te impetravero, te in
amicorum numero habebo et posthac scribam liberius tibique potestatem facio
scribendi quaelibet.
Hoc nunc adiicio: Caveto tibi a Gallorum versutia! Ad legem, ||161 ad testimonium,
ad Christum, ad evangelium respice, non ad regem ullum. Hoc non
dico, quod quicquam dubitem de fide tua, sed quod video istum nescio quid
moliri 4 .
Dominus conservet nos. Erasmum 5 nostrum salutabis. Valebis.
Tiguri, 12. maii anno 1536.
Louis Daugerant de Boisrigaut,
der, nachdem er auf seine Gesuche um
eidgenössische Soldner abschlägige Antwort
erhalten hatte (vgl. EA IV/1c 656 b.
659 zu b. 667 e), in der Nord- und Ostschweiz
heimlich Soldner anwarb (vgl.
ebd., S. 694 a und zu a).