[915]
[Johannes Zwick im Namen der Pfarrer von Konstanz]
an
die Zürcher
[Bullinger,
Leo Jud,
Konrad Pellikan
und
Theodor Bibliander]
[Konstanz],
24. November [1536]
Abschrift von Jörg Vögeli : Konstanz Stadtarchiv,
Ref. A. Fasc. 10, 298r., Nr. 67a
Ungedruckt[Die Konstanzer Pfarrer] senden den Entwurf eines an Luther gerichteten Briefes und bitten
um Stellungnahme; die darin enthaltenen Unklarheiten wurden der in Aussicht stehenden Konkordie
zuliebe in Kauf genommen.
Tigurinis, 24. novembris.
En, observandissimi et charissimi omnium fratres, magistratus nostri assensu
proprio tabellario isto 5 ad vos mittimus, quicquid tandem ecclesia nostra
Luthero scribere et respondere statuit 6 . Petimus autem a vobis coniunctissimis
nobis fratribus, hoc ipsum responsum nostrum diligenter legatis et relegatis,
deinde significetis, quid fatiendum videatur. Sic enim nos urget conscientia
nostra, ne scilicet quid temere a nobis. Cavete vero, ne a quid sinistri in mentem
vobis veniat. Testamur enim dominum coram vobis vestrum iuditium
Reformationsgeschichte von Konstanz.
1548 mußte er mit den Führern der reformatorischen
Bewegung aus der Stadt fliehen
und kam schließlich durch Vermittlung
Bullingers nach Zürich, wo seine
Konstanzer Chroniken entstanden. — Lit.:
Vögeli, Schriften, besonders I 39-53;
Peter-Johannes
Schuler. Notare Südwestdeutschlands.
Ein prosopographisches
Verzeichnis für die Zeit von 1300 bis ca.
1520. Textband, Stuttgart 1987. — Veröffentlichungen
der Kommission für geschichtliche
Landeskunde in Baden-Württemberg,
Reihe B, Forschungen, 90.
Bd., S. 485-487, Nr.
1420.
non nisi conscientiis nostris usui futurum. Et plane nichil aliud cause est, cur
istud extorqueamus, quam ut bonorum iuditio intelligamus, certane sint et
vera, que daturi simus semel, ut semper data sint. Nos satis dilucide expressimus
nostram mentem. Ceterum, curia hec non nobis, sed aliis sit exprimenda,
cupimus charitatis intuitu nichil negligere. Cum autem veritati et Christo primas
debeamus, obstruendum est, ne quid cum illius offensa demus. Itaque
dedimus operam, ut quam proxime imitaremur Luthero acceptas locutiones, id
quod extorsit concordie desyderium. Rursus obstitit veritas, quo minus
dederimus omnino. Sed, o deus, quam dolet nobis in tam miseram infelicitatem
nos incedisse, ut, cum verba propter exprimendam mentem sint inventa,
iam vix satis mentis sit b ad exprimenda verba. Atque utinam c non piaculum
sit apertum esse! Et d certe, quicquid in nostra responsione non est clarum,
nostra culpa non accidit. Nam studuimus dicere e quedam obscurius et coegimus
nos ipsos preter morem nostrum ad obscuritatem quandam, idque, ne videamur
pro charitatis et concordiae praesentis rationibus parum propitii. Observate
vos singula et sententias et verba, ut, siquid uspiam occurrat dignum,
quod vel addatur vel tollatur, moneatis libere. Apud nos stat f sententia firma,
salvo semper spiritus dei calculo. Quo minus autem fallamur nostro g iuditio,
subiicimus hec nostra etiam h vestrae censurae. Et scimus vos pro summa vestra
benevolentia nobis non defuturos. Crescet autem spes nostra vestro opitulatu.
Conciliavit nos hactenus amor Christi. Itaque optamus, ut hec amicitia non
sit k temporaria, sed perpetua.