[636]
Bullinger an
Philipp Melanchthon
Zürich,
31. August 1535
Autographe Abschrift: Zürich StA. E II 346, 47
Teilübersetzung: Pestalozzi 182; Regest: Melanchthon BW,
Regesten II 202, Nr. 1617Hat sich zum Schreiben entschlossen, obwohl er weiß, daß die [Zürcher] bei den [Wittenbergern]
in schlechtem Ruf stehen. Sendet zum Beweis der Schriftgemäßheit ihrer Lehre seinen
Kommentar zu vier Paulusbriefen und bekräftigt die Übereinstimmung in den Glaubensgrundsätzen.
Grüßt Luther, dessen freundliche Äußerung ihm Gereon [Sailer] durch [Capito] übermitteln
ließ. Bittet um Antwort.
Gratiam et vitae innocentiam a domino.
Miraris forsan, doctissime Melanchton, quae mea sit impudentia, qui
ausim meis te compellare literis. Verum humanitas illa tua, quam optimi quique
in te praedicant, fecit, ut, quod annis ab hinc aliquot tentabam, auderem
tandem literas ad te scribere agrestes. Scio, proh dolor, quam male audiamus
(s. HBD 8, 13f; 11, 2-4) und verfaßte
einen (nicht erhaltenen) Kommentar zu
zwei von dessen Loci (s. HBD 13, 12f).
Trotz seiner Kritik an Melanchthons
mangelnder Standfestigkeit entwickelte
sich ein freundschaftlicher Briefwechsel,
der erst kurz vor Melanchthons Tod abbrach.
Einzelne Stücke daraus wurden
bereits ab dem 16. Jahrhundert veröffentlicht
(s. HBBibl II, Reg.). Folgende
Schwerpunkte zeichnen sich ab: die Annäherung
zwischen Schweizern und Wittenbergern
(1538), der erneute Konflikt
mit Luther (1544), der durch Joachim
Westphal entfachte Abendmahlsstreit
(um 1555), der Studienaufenthalt von
Bullingers ältestem Sohn Heinrich in
Wittenberg (1555/56) und das Wormser
Religionsgespräch (1557). Vgl.
Pestalozzi
182. 193f. 213-215. 218-221. 226-228.
237-239. 391f. 400-404.
apud vos, verum non deterruit sinistra de nobis concepta suspitio. Nisi enim
omnia scripta tua fallant, non poteris non amplecti nos pura charitate, ubi didicens
nos recte et secundum scripturas divinas sentire de authoritate scripturae
sancte, de deo trino et uno, de Christo vero deo et homine, de iustificatione et
remissione peccatorum, de fide et operibus, de lege et peccato, de sacramentis,
ecclesia, ritibus sacris, de provehendis et tradendis literis deque policia
sancta. Habes autem specimen harum rerum in hisce commentariis nostris,
quos in 4 Pauli epistolas conscripsimus
2 , quos et tuae humanitati pro munere
offerimus per Jesum Christum dominum et redemptorem nostrum obsecrantes,
ut munus hoc qualecunque a latore suscipias, deinde quorumvis delationibus
minime credas. Profecto tales non sumus, quales vobis pingimur: dei, sacramentorum,
bonarum literarum politicarumque legum et omnium Lutheranorum
iurati hostes. Vere enim et ex animo Iesum Christum amamus, religionem
veram, literas bonas, honestas et sacras policiamque iustam vel animarum
nostrarum dispendio provehere et una b vobiscum confirmare cupimus.
Ne igitur dei, religionis, publicae honestatis vestrique amantissimos repudiatis.
Nam et ipsi vobiscum eiusdem Christi domini membra ac ministri sumus.
Salvum volo D. Martinum Lutherum, de quo nobis per internuncios retulit
D. Gerion 3 , Augustanorum legatus, quam amice nostri fecerit mentionem 4 .
Deus pacis et concordiae det omnibus nobis, ut omni simultate et pravis suspicionibus
depositis concordibus votis domini nostri Iesu Christi gloriam contra
antichristi pompam provehamus. Fiat, fiat!
Tiguri, 31. augusti 1535.
Si quid apud te valet Christi charitas, obsecro rescribe 5 , mi frater in domino
plurimum observande.
Hein. Bull., Tigurinae ecclesiae
minister, tuus ex animo.
[Adresse 6 auf der Rückseite:] Domino Osvaldo Myconio, fratri charissimo.
unter Berufung auf Capito mit,
Luther habe den Wunsch geäußert,
Bullinger möge ihm schreiben; s. unten
Nr.
652, 15f. Vgl. auch unten Nr.
647,
15.