[1972]
Bullinger an
Albert Hardenberg
Zürich,
5. September 1544
Autograph a : Zürich ZB, Ms Z XI 309, [S. 1-8] (Siegelspur)
UngedrucktErhielt Hardenbergs Brief über den er sich freute; Hardenberg verkennt Bullinger, weil er ihn
und seine Gelehrsamkeit zu sehr lobt, ist Bullinger doch nur bemüht um die Heilige Schrift;
seine [Kommentare]zur Heiligen Schrift versteht er als Übung, und der von Gott verliehene
Erfolg ermutigt ihn, über die Evangelien zu schreiben; Gelehrteres und Tiefsinnigeres findet
sich bei anderen; bei ihm können, wie er hofft, Frömmigkeit und Aufrichtigkeit der apostolischen
Lehre gelernt werden; der Herr bewahre ihn in Einfachheit und Reinheit des Kreuzeswortes
gegenüber der Welt. Gern hat er für Hardenberg auf Bitten des geschätzten Joseph
Zürich (vom 25. bis 29. [September], als
Tischgänger bei Pellikan; s. Pellikan,
Chronikon 166, wo das schon im Autograph
fehlerhafte Wort "Augusti"in "Septembri"
zu korrigieren ist), St. Gallen,
Konstanz u.a. Ende Oktober bis Anfang
November 1544 zurück zu Bucer. November
1544 bis Ende 1546 wieder im Dienste
Hermann von Wieds in Bonn, Worms (am
Reichstag), Linz am Rhein und Kempen
(spätestens seit August 1545). Mai 1547
bis Februar 1561 evangelischer Domprediger
in Bremen, von wo er wegen seiner
Abendmahlslehre weichen musste. Nach
längerem Asyl im Oldenburger Kloster
Rastede und Aufträgen, u.a. in London,
wurde er Anfang 1565 bis 1567 Pfarrer in
Sengwarden. Oktober 1567 bis zu seinem
Tod am 18. Mai 1574 Pfarrer und faktischer
Superintendent in Emden. Der keineswegs
als Kryptozwinglianer zu bezeichnende
Hardenberg wurde von Bucer
stark beeinflusst und ist theologisch zwischen
Melanchthon und Calvin einzuordnen.
-Aus dem Briefwechsel mit Bullinger
sind sechs Briefe erhalten, vier an und
zwei von Bullinger. Fünf dieser Briefe
wurden in den Jahren 1544 und 1545, einer
(von Hardenberg) im Jahr 1571 verfasst.
-Lit.: Friedrich Wilhelm Bautz, in:
BBKL II 523-526; Willem Janse, Hardenberg;
Berichtigung der Chronologie
für die Jahre 1537 bis 1540 in Jürgens, a
Lasco 160-165.
[Macarius] an Hardenbergs Abt [Johannes Reekamp] geschrieben, auf dessen Antwort er
sehnsüchtig wartet; er nimmt es nicht übel, dass Hardenberg den für Johannes a Lasco
bestimmten Brief las, zumal es so verabredet worden war; möge christliche Liebe sie auch
über den Tod hinaus vereinen. Viel Freude machte ihm Hardenbergs historische Beschreibung,
in der er seine Verbundenheit mit a Lasco und seine Tätigkeit in Löwen beschrieb, was er von
den Theologen zu leiden hatte und wie der Herr ihn befreite, wofür alle [Zürcher]Brüder Gott
danken; sie beten für den Schutz der Kirche in Brabant; Hardenberg handelte auch klug und
fromm, dem Abt [Johannes Reekamp] seine Hilfe zugesagt zu haben, der doch auch das
Mönchtum verlassen möge und fortfahren soll, die Kirchen Christi zu reformieren. Bullinger
versteht, dass Hardenberg vor dem Hofleben zurückschreckt, doch kann er ihm nicht zuraten,
das Angebot des Kölner Erzbischofs auszuschlagen, weil Hardenberg dort die Herrschaft
Christi weiter voranbringen könnte, zumal der Fürst Nüchternheit, Mäßigung und Gerechtigkeit
an seinem Hof herrschen lässt. Bullinger fürchtet, dass Tugend und Frömmigkeit auf
keinem Reichstag zu finden sind und dort Religionssachen nicht vorangebracht werden können;
aber dies ist nicht der Ort, um darüber zu reden. Megander, Gwalther, Pellikan, Bibliander
und die übrigen Kirchendiener und Professoren haben Hardenberg aus dem Brief an
Bullinger kennengelernt und wünschen sehr, mit ihm in Zürich über die Dogmen und Hardenbergs
diesbezügliche Ängste zu sprechen; Hardenberg könnte bei Bullinger oder den anderen
wohnen; [die Zürcher] wissen genau, was Luther und einige andere über sie denken,
doch überlassen sie die Entscheidung darüber Gott und vor allem der Nachwelt, denn das
Urteil vieler ist heute durch den Eifer der Parteiungen verdorben; daher fahren [die Zürcher]
in ihrer Mittelmäßigkeit und Einfachheit im Ertragen von Ungerechtigkeiten fort und bitten
den Herrn um Erbarmen und Schutz für die Kirchen. Sollte dieser Austausch anhand von
Briefen stattfinden, ist Hardenberg gebeten, künftige Schreiben ohne zeremonienhafte Verkleinerungen
und höfische Formeln abzufassen, da Bullinger auch mit einfachen Menschen zu
tun hat; er erkennt Hardenbergs glänzende Redeweise und seine religiöse Gelehrsamkeit an,
doch heute verstricken sich viele Gelehrte in die einfachsten theologischen Fragen, aus denen
sie dann nicht mehr herausfinden; daher möge ihm Hardenberg alles frei und kunstlos wie
einem Bruder anvertrauen, zumal er ja sieht, wie vertraut Bullinger ihm schreibt, der sich ihm
nicht durch gewinnende Rhetorik empfehlen will, sondern durch Menschlichkeit, Streben nach
Frömmigkeit und wahre brüderliche Liebe. Dankt Hardenberg, dass er sich der Zürcher Heranwachsenden
[Joachim Forrer und Hans Zart] so freundlich angenommen hat, die jetzt aus
wichtigen Gründen nach Hause zurückgerufen werden. Grüße an Georg Cassander und Cornelis
Wouters. Was Hardenberg für den heimgesuchten, unglücklichen Blinden getan hat, hat
er für Christus selbst getan, der es ihm vergelten wird. Konnte Hardenbergs Brief gut und
leicht lesen, bewahrt ihn als Andenken auf und fordert ihn auf mehr zu schreiben; alle Brüder
grüßen; Grüße an Hardenbergs Gastgeber [Martin Bucer] und die anderen Brüder; sie sollen
für [die Zürcher] beten.
Gratiam et vitae innocentiam a domino.
Literas tuas longe gratissimas 6. augusti datas 2 prima septembris accepi et
magno quidem animo gaudio accepi. Ergo quod tu operosius praefaris et
veniam petis, adeo sine necessitate facis, vir piissime, ut magis tibi gratias
agam immortales, quod tam familiariter ad me scripseris. Nimium, profecto
nimium te deiicis, nimium rursus me meamque eruditionem extollis. Non is
sum, Alberte doctissime, quem esse putas. Studiosus sum divinarum literarum,
verbi minister et servus Iesu Christi, utinam fidelis et prudens. Quae
in sacras scripsi literas, per exercitationem scripsi. Ea demum extorserunt
auf; s.
Janse, Hardenberg 505, Nr.
16;
Jürgens, a Lasco 160-162.
mihi amici et fratres. At gratias ago domino meo Christo, qui exercitationi
meae sic benedixit, ut optimis fere probetur. Ea res demum excitavit meum
spiritum, ut et in evangelicam auderem scribere historiam. Simplicitati et
perspicuitati ubique studeo, eruditiora et reconditiora inveniuntur apud alios.
Nam ut pietatem et synceritatem doctrinae apostolicae in meis disci posse
spero, ita erudita et reconditiora quaedam mysteria non b inveniri scio. Nec
illa unquam pollicitus sum nec didici unquam. Libenter ergo fateor nostram
simplicitatem. Alia, quae mihi tribuuntur, non agnosco. Oro autem dominum
Iesum, ut me in simplicitate et puritate verbi crucis coram mundo
stolidi
3 semper retineat.
[2]
|| Libentissime vero operam meam tibi ad praeces dilecti illius mei
Iosephi 4 impendi ac abbati tuo 5 scripsi. 6 Utinam ille nostra multo cum fructu
legat! Certe magno desiderio illius responsionem expecto. Vellem et meas
ad abbatem legisses c , adeo non succenseo tibi, quod clarissimo viro d. Ioanni
a Lasco 7 inscriptas 8 legeris resignatas, maxime cum intelligam ita
inter vos convenisse. Amicus et frater est d. a Lasco; amici et fratres sunt,
quotquot Lascani mei amici et fratres sunt. Nec minus te quam illum amo,
cum in utroque eadem sit dilectionis caussa, fides et pietas in deum. Age
vero, diligamus nos mutuo, ut medius inter nos sit ipse dei filius 9 , appellatus
ab apostolis amor et charitas [1Jo 4, 8. 16] ut, inquam, in hoc saeculo
indissolubili charitatis vinculo cohaerente inter nos mutuo. Tandem ubi hinc
solverimus, summo illi capiti nostro 10 et amantissimo bono coniungamur et
in gloria una omnes vivamus in saecula.
Vix autem dixero, quam mihi feceris rem gratam, iucundam et suavem
historica illa tua descriptione, qua exposuisti, quomodo coalueris cum d. a
verkehrte mit ihm weiter in
Mainz, reiste mit ihm nach Löwen und soll
(so zumindest Hardenberg später) an dessen
"Bekehrung" einen bedeutsamen Anteil
gehabt haben. Hardenbergs Verfolgung
in Löwen (s. unten Anm. 12) könnte
auf a Lascos Unvorsichtigkeit zurückzuführen
sein. Ob letztere mit a Lascos Heirat
in Löwen in Zusammenhang steht,
bleibt offen. Fest steht dagegen, dass a
Lasco zu Hardenbergs definitiver Lösung
vom Mönchtum (s. unten Anm. 14) beitrug;
s.
Janse, Hardenberg 13;
Jürgens, a
Lasco 136-144 (u.a. 143, Anm. 61). 160-165.
Lasco, quae tibi cum eo intercesserit familiaritas, quam iucunde cum viro et
piissimo et omnium horarum
11 homine vixeris; quae feceris, imo quae per
tuum ministerium fecerit dominus Lovaniae, quid passus sis d a theologis,
quomodo liberarit te dominus e persequentium manibus ||[3]cruentis 12 , quinimo
quomodo virtus Christi te ex cuculla, ex hypocrisi et pharisaismo, ex
Aegypto
13 , inquam, officina et voluptatis et impietatis, monachismo, extraxerit.
14 Pro quibus omnibus ego et fratres symmistae, quotquot legerunt,
maximas deo gratias egimus, orantes interim ut ecclesiam e per te fundatam
in Brabantia
15 protegat et consoletur in gravibus illis persequtionibus, et f
quod semel in te coepit, confirmet et perducat usque in finem.
16 Non ignoramus
enim, quibus et quantis arietibus concutiatur animus tuus. Verum
memineris in his omnibus fidelissimi servi dei Mosis, de quo Paulus dixit:
"Per fidem Moses iam grandis renuit vocari filius filiae Pharaonis, potius
eligens simul malis affici cum populo dei, quam temporariis peccati commodis
frui, maiores arbitratus divitias probrum Christi quam Aegyptiorum
thesauros" [Hebr 11, 24-26]. Respectum enim habebat remunerationis.
Quantam vero remunerationem tibi pollicitus est, qui cum esset aequali in
gloria cum patre g
17 pro te tamen pauper factus est, ut tu per illius ditesceres
paupertatem.
18 Optime ergo fecisti, qui monachicis h delitiis et abominationibus
renunciaveris. Rursus prudenter et pie facis, qui omnem tuam operam
polliceris d. abbati. Modo ipse quoque monachismum abiiciat et ecclesias
Christi reformare ad verbum viventis dei pergat. Dominus praestet utrique,
quod vobis et ecclesiis Frisiae salutare est.
Nec valde improbo, quod adeo abhorres [4]
|| a vita aulica, utpote dissoluta
et iam olim a salvatore nostro propter luxurn et splendorem immodicum
taxata in evangelio. 19 Interim tamen suadere i non possem, si Coloniensis
princeps 20 offerret tibi in aula sua locum honestum, in quo regnum Christi k
promovere posses, ut contemneres, praesertim cum audiam principem pietatis
et probitatis esse studiosissimum. Inde enim consequutus est anniti
illum ex inpellente fide, ut minus sit luxus, plus sobrietatis, temperantiae et
iustitiae in aula sua. Non abhorruit ab aula Ezechiae Isaias
21 , non ab impiissimi
Achabi famulitio Abdias
22 , et profuerunt suo ministerio sanctis plurimum.
Caeterum ut perpetuo in mundo curatur virtus post nummos 23 , imo ne post
nummos quidem, ita in nullis comitiis virtutem et pietatem ullum locum
iustum habiturum metuo. Quid enim aliud sunt comitia, sicuti hodie celebrantur,
quam mundi colluvies? Ex his ergo aliquid puritatis et synceritatis
expectare, est l ex cloaca aliqua (des veniam, oro, parabolae parum mundae)
expectare vivam et limpidam aquam, cum urinam, oletum et nescio quas
sordes profundat. Imo experti sunt multi boni viri maxima rerum temporariarum
iactura, iactura item temporis, res religionis non posse ullis promoveri
consiliis et comitiis. Evangelica praedicatione ||[5] ad ritum et morem
apostolicum annunciata plantatur, conservatur, provehitur et ampliatur regnum
dei et sanctorum. Sed de his iam non est dicendi locus.
Fratres vero ac symmistae omnes, quos tu videre et salutare cupis coramque
affari, d. Gaspar Megander, Rodolphus Gvaltherus, Pellicanus, Bibliander
ac reliqui ministri ecclesiae ac professores, te iam ex literis ad me
missis cognoscere coeperunt neque aliud magis cupiunt, quam te Tiguri
videre, dextram dextrae iungere et mutuo colloquio voluptatem et gaudium
in domino percipere. Veni ergo ad nos, vir clarissime et frater honorande ac
dilectissime. 24 Veni, inquam, si ullo modo res tuae ita ferunt atque permittunt.
Ego meas edes tibi offero. Offerunt et alii suas. Libenter audiemus te
disserentem de quibusdam, ut ais, dogmatibus, atque iis, quae animum tuum
angunt. Non ignoramus, vir doctissime et sanctissime, quid Lutherus et nonnulli
alii de nobis iudicent. Verum id commisimus deo iudici et ecclesiae
eius sanctae, maxime vero posteris et sequenti saeculo. Nam multorum iuditia
hodie propter studia partium depravata esse, quis est, qui nesciat? Pergimus
nos interim in nostra mediocritate et simplicitate, multas ferentes
atque dissimulantes iniurias. Oramus item dominum, ut nostri misertus, servet
nos a malo 25 servetque ecclesias sanctas propter nomen sanctum eius.
||[6] Iam si verum porro es acturus literis, quaeso abstineas ab illis ceremoniis
et extenuationibus - meminerim mihi rem non esse semper cum
doctis, veniam dem tuae inscitiae - et id genus aliis formulis plus quam
aulicis. Non opus erit illis. Nihil moror Ciceronianum stilum. Non curo
omnigenam et absolutissimam eruditionem et scientiam, quam, nisi quidam
Einladung sollte erst drei Wochen später,
etwa um den 26. September 1544, also erst
nach Hardenbergs Abreise nach Zürich, in
Straßburg eintreffen; s. unten Nr.
2006,
163f.
assequuti sint, nullo in loco se in ecclesiam habendos putant. Perspicuum
habes et evidentem stilum. Ac in pietate et sacris literis doctum te esse
intelligo. Vivis autem vitam haud dubie sanctam et piam. Cupis prodesse
omnibus. Bene est. Utinam orbis huiusmodi eloquentes et doctos habeat
multos, paucissimos autem, de quibus vulgo iactari non vane solet "ye gelerter,
ye verkerter"
26 ! Videmus enim quosdam nostro saeculo inflate doctos
ita in rebus divinis planis et apertis implicitos sese amplius intricare, ut
tandem ubi sint aut quid agant quemve finem inveniant, ignorent. Dominus
Iesus illuminet nos omnes spiritu suo, ut ea quae prosunt, cogitemus. Ergo
omissis illis formulis, si me amas et pro fratre habes, libere et ruditer, quod
habes, in sinum fratris effunde, et utere me ut fratre. Vides enim quam
familiariter et inculte scribam ipse. Non enim leno-||[7]ciniis et eloquentia me
tibi et fratribus commendare cupio, sed ipsa humanitate, pietatis studio et
charitate vera.
Ago autem tuae humanitati gratias, quod adolescentes 27 Tigurinos tam
amice acceperis et consilio tuo instruxeris. Revocamus illos nunc domum,
idque certas ob causas et magnas 28 .
Georgium Cassandrum 29 et Cornelium Galtherum 30 , viros piissimos et
doctissimos, meis verbis saluta quam officiosissime. Nimii et illi sunt in
um sich "by andren [zu] versächen". Der
Betroffene konnte dieses Gerücht mit einem
Schreiben vom 22. September 1544
widerlegen
(Schmid-Forrer, Die Familie
Forrer von Winterthur. Die ersten fünf Generationen,
1983 (Typoskript), S. 49 -mit
Transkription des zitierten Briefes), so
dass beide Studenten bis zum Frühjahr
1546 weiter in Straßburg bleiben durften
(s. Forrers Brief vom 7. April 1546 aaO, S.
50). - Frau Stadtarchivarin Marlis Betschart
(Winterthur) verdanken wir die Berichtigung
des Datums des oben zuerst erwähnten
Briefs.
praedicanda nostra humanitate. Studium quidem est nobis ingens benefaciendi
hospitibus et fratribus, sed desunt nobis multa,
31 desunt facultates, deest
et prudens consilium etc.
Quod in miserum et calamitosum contulisti caecum 32 , ipsi praestitisti
Christo, qui tibi in die illo rependet haud dubie 33 .
Optime vero et expeditissime tuas potui legere. Nam non male pingis.
Perge ergo, et plura scribito. Non abiicio illa, sed asseruo ut charissima et a
fratre selectissimo profecta. Ama tu me in Christo vicissim, et scribe me m in
album amicorum. Totus chorus fratrum te officiosissime salutat. Salutabis
nobis hospitem tuum 34 et alios fratres 35 . Orate pro nobis Christum. Vive et
vale.
Tiguri, 5. septembris 36 anno domini 1544.
H. Bullingerus tuus.
[Adresse auf der Rückseite: ]n Praestantissimo viro d. Alberto Hardenbergio
Frisio, nunc in aedibus d. B[uceri]Argento[rati agen]ti, fra[tri observando et
cha]rissimo[?].
Bd. 3, München 2008. -Bayerische
Akademie der Wissenschaften. Philosophisch-historische
Klasse. Abhandlungen.
NF 129, S. 331-344. -Lit.: Hendrik Quirinus
Janssen und Johan-Hendrik
van Dale,
Bijdragen tot de oudheidkunde en geschiedenis,
inzonderheid van Zeeuwsch-Vlaanderen,
Teil 4, Middelburg 1859, S.
170;
Pollet, Bucer II 241f.